Hortamuseum

De vrienden van het museum

Horta13-03-004.jpg logoamisweb.jpg

Contact:

Vrienden van het Hortamuseum Vzw
amvhorta47@gmail.com
Amerikaansestraat 27 - 1060 Brussel
+32 (0)496 23 49 10

Brochure om hier te downloaden...

Programma eerste kwartaal 2023

In de tijd dat er nauwelijks belangstelling was voor de Art nouveau, vocht Jean Delhaye, architect en leerling van de Victor Horta, voor het behoud van zijn oeuvre. Zo kon hij in 1961 met de hulp van de burgemeester Jacques Franck de eigen woning van Victor Horta redden.

De vereniging Vrienden van het Hortamuseum is opgericht in 1982 en ondersteunt het Hortamuseum bij de aanwinst van zijn collectie (meubilair, kunstvoorwerpen, bibliotheek), het materiaal nodig voor de wetenschappelijke werking en de uitgave van werken over Horta en zijn tijdgenoten.

De Vrienden organiseren activiteiten onder de vorm van lezingen, bezoeken, daguitstappen en reizen over het oeuvre van deze pionier, de Art nouveau-architectuur en de toegepaste kunst.
De Vrienden hebben de voorbije jaren twee door Victor Horta ontworpen stoelen, poken, andere haardinstrumenten en een tafel gekocht en aan het museum geschonken. In 2019 hebben de Vrienden, de schouwmantel van het herenhuis Aubecq kunnen aankopen voor de som van 10.000 Euro en zal in 2021 opgesteld worden in de gastenkamer van het museum.

Vandaag telt de vereniging een groot aantal leden en een gemotiveerde raad van bestuur, die er van overtuigd zijn dat dit erfgoed beter bekend, beschermd, verrijkt en tentoongesteld moet worden aan een ruim publiek.

De lidgelden en andere bijdragen die leden jaarlijks betalen, de giften en legaten komen rechtstreeks ten goede aan het Hortamuseum.

De Vrienden van het Hortamuseum maken ook deel uit van de Federatie van de Vrienden van de Musea van België die internationale banden heeft, net zoals het Hortamuseum via het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Urban Brussels deel uitmaakt van het Art Nouveau Netwerk.

Wij nodigen u graag uit om aan te sluiten bij de Vrienden van het Hortamuseum. Word lid en voorzie het museum van een vitale ondersteuning. Het museum heeft nood aan ambassadeurs!

Word vriend

Individueel lid: 30 Euro - met partner: 45 Euro
Jonge vriend - 35 jaar: 15 euro

Voordelen
• Onbeperkt toegang tot het Hortamuseum en één gratis bezoek voor een genodigde
• Je ontvangt de nieuwsbrief Circa 1900
• Je wordt uitgenodigd op lezingen en je kan voor een gunstige prijs deelnemen aan de uitstappen en bezoeken

Word beschermvriend
Individueel lid: 60 Euro - met partner: 90 Euro

Voordelen
• Onbeperkt toegang tot het Hortamuseum en je kan driemaal iemand uitnodigen
• Je krijgt de nieuwsbrief Circa 1900
• Je wordt uitgenodigd op vernissages en één exclusief evenement in het Hortamuseum
• Je ontvangt een korting van tien procent in de museumshop

Schrijf je lidgeld over op de bankrekening van de Vrienden van het Hortamuseum VZW: IBAN BE50 3100 3795 9018 – BIC: GEBABEBB met vermelding 'lidgeld 2021'.

Word Sponsor

Vanaf 40 Euro of meer zijn jouw giften tot vijfenveertig procent fiscaal aftrekbaar
Schrijf jouw bedrag over op de rekening van de Koning Boudewijnstichting: IBAN BE10 0000 0000 0404 met de gestructureerde mededeling ***016/1770/00093***
Zo draag je rechtstreeks bij tot de aankopen van de Vrienden en steun je het museum.

Stuur een mail met jouw naam, voornaam (eventueel naam partner), adres, mailadres en welk lidmaatschap je verkiest naar amvhorta47@gmail.com